UK page    

 

Larger Than Life har været længe undervejs, for foruden at vente på penge i flere år, jeg har været nødt til at bide den over i to dele, med to års mellemrum fordi Halalabad Blues startede op. Så først da den var færdig kunne jeg tage tilbage til Indien og fortsætte hvor jeg slap. Og denne gang var det, i modsætning til første omgang, på mine egne betingelser og den eneste mulige måde at lave denne film på. Det vil sige, være i stand til at vente, altså masser af tid. Hvorfor det? Dels fordi det er meget vanskeligt, for ikke at sige umuligt,  at få lov til at filme på film studier, hvis settene er store og spektakulære at se på, og dels fordi indisk filmproduktion er så fuldstændig stik modsat dansk filmproduktion. Vore film, når de altså endelig går i gang, starter op som en maskine, en uhyggelig maskine, med alt planlagt fra forproduktion til komplet afslutning at efterarbejde, uden huller, uden pauser, uden mulighed for at få luft, uden mulighed for at få realisere en evt. idé der dukker op undervejs.. som en samlebåndsproduktion under et rædselsfuldt stress.
Dette skyldes økonomien og tankegangen i skøn forening

Indisk filmproduktion er stik modsat. Her er aldrig stress forårsaget af at produktionslederen siger stop for i dag selvom man ikke er færdig. De arbejder lange dage uden problemer.. og ja, det koster, så det er et spørgsmål om mentalitet. De har ofte pauser i produktionen, dels selvvalgte hvilket er misundelsesværdigt, dels ikke selvvalgte, fordi stjernen har givet dage til andre produktioner, eller simpelthen bliver væk. Så man bare må vente. Pauser af sidstnævnte grund må jo være lige så frustrerende som ikke at ha mulighed for så meget som en dags pause undervejs, som hos os. Så er der også den faktor at alle pengene sommetider ikke er der når produktionen starter, så man må holde og samle flere ind. Igen stik modsat os, hvor ingen produktion starter før finansieringen er helt på plads.  Så i indisk filmproduktion ved man aldrig hvad der sker. Planer ændres konstant

Derfor er man også nødt til at kunne spille med på disse vilkår hvis man vil lave en film i den indiske filmindustri. Og så er vi tilbage til det med masser af tid.

 

At have et decideret filmhold gående rundt er også en dårlig ide, alt for tungt et maskineri at slæbe rundt på, og betale for, når man alligevel ikke kan lave ting i mange dage, fordi alt er aflyst, forandret, flyttet, forsinket, forbudt o.s.v.. Man må være mobil og handy.. og selv kunne håndtere et kamera. Man kan naturligvis godt hyre en indisk fotograf, men kun hvis man sejler i penge, for man skal jo kunne lønne ham på stand by i det uendelige… og han er ikke billig. Så glem det. Så kan man jo have en fotograf med hjemme fra. Det havde jeg i første omgang. Det var ikke nogen god idé.

Altså, efter første omgangs, på alle planer forkerte set op, tog jeg af sted helt alene anden gang. På et tidspunkt kom Nicolaj Gunge en måned og hjalp mig, og hvor vi fotograferede begge to, og så fortsatte jeg selv igen da han var rejst. Det var på det tidspunkt nødvendigt og godt at have en hjælper for en tid, som det var nødvendigt og godt at blive alene igen.

 

 

 

kredits

 

 

 

          Ide, manuskript, instruktion

 

 

          Helle Ryslinge

 

 

 

          Optaget i Bombay, Rajastan og Andhra Pradesh, Indien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinter 2000

 

Kamera:

Natascha Thiara Rydvald,
Tanmai Agerwal, Helle Ryslinge

Lyd:

Rishi Oberoi

Produktion:

Pernille Skov Sutherland

Line producer:

Adfilm Valas, Bombay

Vinter 2002

 

Kamera og lyd:

Helle Ryslinge, Nicolai Gunge

Producer assistent:

Lise Saxtrup

Klip:

Jørgen Kastrup Rikke Selin Lorentzen, Helle Ryslinge

Klippeassistent:

Klaus Heinike

Log & Batch:

Henrik Selin Lorentzen, Anna Engberg

Oversættelse fra hindi:

Sabeena Sareen

Grafik.     

Torsten Høgh Rasmussen / gul stue

Online & grading:

Thomas Hamann

Lydefterarbejde:

Supersonic, Jason B. Luke

Plakat:

Lars Bilgrav

Producer:

Michael Haslund-Christensen

 

 

 

 

 

 

Klip fra følgende film:

 

  • BOMBAY, af Mani Ratnam, production Aalayam Cinema (P) Limited
  • DIL SE, af Mani Ratnam, produktion Mani Ratnam Films
  • VIRASAT, af Priyadarshan, produktion M.R. Productions Private Limited
  • DEVDAS, af Sanjay Leela Bhansali, produktion Mega Bollywood
  • Ovenstående filmklip erhvervet gennem Datakino,
    Bombay v. Subhash Chheda
  • ESCAPE FROM TALIBAN, af Ujjal Chaterjee, produktion ESC Films

 

 

 

 

 

 

Tak til

 

Shah Rukh Khan

 

Manisha Koirala

 

Jay Mehta

 

Santosh Sivan

 

Aziz Mirza

 

Srini Vas

 

Atif Khan and Rama Adhikari

 

Sudhir Mishra

 

Mr. Pradeep

 

Manosh Desai, Gaity Galaxy cinema

 

Mr. Lopo, Liberty cinema

 

Indu Mirani

 

Irfan Sayeed

 

Amrit Gangar

 

Subhash Cheeda

 

Vijay Nopani

 

Neelam Deo

 

Tipu

 

Tomas Martin

 

Clyde Curry

 

Anita Wales

 

Hansen og Pedersen Film og Fjernsyn

 

Indiske Ambassade

 

Jørgen Kastrup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Produceret af Haslund Film Aps i co-produktion med Virus Film,  med støtte fra:

 

Danmarks Radio

Det Danske Filminstitut ved konsulent Jakob Høgel

Kulturministeriets udviklingsfond

Dansk Center for kultur og Udvikling

Journalistforbundet

Film & TV arbejderforeningen

Filmkopi

Danske Filminstruktører

The European Commision Directorate general for Development

To promote better understanding of development issues

 

©Haslund Film Aps, Virus Film 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

     DK-side-----